Pacientų sauga Kauno klinikose ir Lietuvoje. Realybė ar ambicingas planas ateičiai?

Net moderniausiose pasaulio ligoninėse apie 10 proc. pacientų patiria žalą, susijusią su nepageidaujamais įvykiais, ir net 3 proc. pacientų miršta dėl galimai išvengiamos priežasties. Bent 50 proc. tokių nepageidaujamų įvykių galima išvengti taikant priemones, orientuotas į pacientų ir darbuotojų saugos didinimą. Nors Lietuvoje apie pacientų saugos principų taikymą kalbama dar atsargiai, Kauno klinikos jau kurį laiką diegia pacientų ir darbuotojų saugai didinti skirtas iniciatyvas. Pacientų sauga – tai įvairūs procesai ir priemonės, kurie mažina nepageidaujamų įvykių, atsirandančių sveikatos priežiūros sistemoje, skaičių.  

Nors pasaulyje apie pacientų saugą kalbama jau kelis dešimtmečius, Lietuvoje apie tai kalbėti dar nėra įprasta. „Pacientų sauga yra vienas svarbiausių sveikatos priežiūros kokybės komponentų, todėl apie tai kalbėti yra labai svarbu, – penktadienį Pasaulinės pacientų saugos dienos proga surengtoje spaudos konferencijoje sakė Kauno klinikų generalinis direktorius prof. habil. dr. Renaldas Jurkevičius. – Įgyvendinant ligoninės veiklos ir Pacientų saugos strategijas, pacientų saugos iniciatyvos Kauno klinikose sistemingai diegiamos jau ne vienerius metus. Viena iš priemonių – anoniminė nepageidaujamų įvykių registracija padeda mums puoselėti ne baudimo, o mokymosi iš klaidų kultūrą. Skatiname medikus registruoti nepageidaujamus įvykius, nutikusius ligoninėje, nes iš kiekvieno pranešto nepageidaujamo įvykio gali pasimokyti visa komanda. Bet kad medikai nebijotų kalbėti apie klaidas, tam turi būti pritaikyta ir teisinė sistema.“ Kol kas Lietuvoje, primena profesorius, yra net ir baudžiamosios atsakomybės atvejų, susijusių su klaidomis medicinoje. „Medicina dažnai lyginama su aviacija. Tik esminis skirtumas nuo medicinos saugos yra tas, jog po lėktuvo avarijos per tam tikrą laiką surinkti įrodymai ir aplinkybės nebūna panaudojami teisiant klaidą padariusį pilotą“. 

„Norėtųsi, kad pacientų saugos iniciatyvos sparčiau plistų ir nacionaliniu mastu, - sako  Kauno klinikų Pacientų saugos strategijos diegimo projekto vadovė gydytoja anesteziologė reanimatologė Vilma Traškaitė-Juškevičienė ir vardija, kokias priemones jau pavyko sėkmingai įdiegti Kauno klinikose. - Naujos kartos pacientų identifikacija, saugios chirurgijos klausimynas, padedantys įvertinti rizikas prieš operacijas, akademinis mirusiųjų pacientų atvejų aptarimas, sistemingas pacientų gyvybinių funkcijų stebėjimas bei anoniminis nepageidaujamų įvykių ir pacientų saugos nutikimų registras. Norint užtikrinti diegiamų iniciatyvų sėkmę, svarbiausia yra komunikacija – tik suprasdami vieni kitų lūkesčius galime pasiekti geriausių rezultatų, kad tiek pacientai, tiek medikai ligoninėje jaustųsi saugūs.“ 

„Visos šios naujos priemonės keičia gydytojo darbo rutiną, todėl natūralu, kad pokyčiams įsitvirtinti reikia laiko“, - priduria Kauno klinikų gydytojas neurochirurgas Karolis Bareikis. Saugios chirurgijos lapas, pavyzdžiui, trunka vos 3 minutes, bet jo poveikis paciento saugumui operacijos metu gali būti didelis. 

Pacientų saugos užtikrinimui labai svarbūs yra slaugytojai. „Viena dažniausių klaidų medicinoje yra neteisingas medikamentų skyrimas, – pasakoja Kauno klinikų Anesteziologijos klinikos slaugos vadovė Daiva Didvalė. – Siekiant to išvengti, svarbu atkreipti dėmesį į penkis pagrindinius žingsnius: kiekvienas slaugytojas turi įvertinti, ar pasirinko teisingą vaistą ir jo dozę, teisingą pacientą, teisingą vaisto skyrimo būdą ir laiką.“  D.Didvalė pasakojo, kad slaugytojo darbe ypatingai pasitarnauja naujos pacientų identifikacinės apyrankės: „Jos padeda greičiau sužinoti, ar pacientas yra kam nors alergiškas, ar yra padidėjusi rizika griuvimui, ar jo COVID-19 testas neigiamas ir panašiai.” 

„Apie pacientų saugą būtina kalbėti ne tik tarp kolegų, bet ir šviesti visuomenę apie mokymosi iš klaidų kultūrą ir pacientų saugos užtikrinimo mechanizmus“, - sako gydytoja Vilma Traškaitė-Juškevičienė. Dėl to Kauno klinikų specialistai jau kurį laiką kuria tinklalaidę „P. S. Pacientų sauga“, kurioje dalijasi patirtimi ir kalbasi su įvairių sričių specialistais apie pacientų saugos svarbą ligoninėse.

Minint Pasaulinę pacientų saugos dieną, Kauno klinikose vyksta tarptautinė hibridinė mokslinė-praktinė konferencija „Pacientų sauga Kauno klinikose ir Lietuvoje. Realybė ar ambicingas planas ateičiai?“, kurioje diskutuojama apie Kauno klinikose ir Lietuvoje diegiamus naujausius pacientų saugos procesus.

„Užtikrinant pacientų saugą ligoninėje, labai svarbus vaidmuo tenka ir patiems pacientams“, – sako Kauno klinikų Pacientų tarybos pirmininkė ir asociacijos „Padedu augti“ pirmininkė Inga Laukytė-Budrienė. „Pacientų patirčių gerinimas ligoninėje yra vienas svarbiausių mūsų strateginių tikslų, todėl į visus veiklos ir saugumo tobulinimo procesus bei iniciatyvas įtraukiame ir pacientų atstovus,“ – priduria Kauno klinikų vadovas prof. R. Jurkevičius, pasidžiaugdamas, kad konferencijoje apie pacientų poreikių atliepimą kalbėjo ir pacientų atstovė.

Konferencijoje Kaune patirtimi dalijasi specialistai iš Jungtinių Amerikos Valstijų, Europos anesteziologijos ir intensyviosios terapijos draugijos, Kauno klinikų, Vilniaus Universiteto Santaros klinikų bei Respublikinės Klaipėdos ligoninės.